Fremtiden kan aflæses på gulvet …

… og her ser det ikke så sort ud. Der er spirende optimisme hele vejen rundt, og de store aktører er klar med farveglade nyheder, der kan iscenesætte gulvet

Hvis man kan aflæse verdens gang i gulvets tale, så er der måske netop nu håb forude.  Efter en årrække med en sikker, men også forudsigelig repetition af lyse og nordiske trægulve, er en ny bevægelse ved at vokse frem. Vi får dristigere, mere farverige og mere artikulerede svar på spørgsmålet om gulvets belægning.

-  Design og et ønske om at bruge gulvet til mere end at gå på, høres stadigt oftere, når bygherrer formulerer ønskerne til det nye gulv, lyder det fra førende producenter, der glæder sig over muligheden for at bidrage med både karakter og personlighed til indretningens løsninger.

Gulvets signalgivning

- Opgaven er ofte at lade gulvet bidrage til at give et ’statement’, en form for signalgivning, der skal vise, hvem der bor her og, hvilke værdier, man lægger vægt på, forklarer arkitekten Lotte Kirkegaard fra Formsprog®, der er en del af KPF Arkitekter AS.

- Scenen er sat, når vi lægger røget eg og højkantsparket eller, når kunden vælger et orange gulv til et tilsvarende loft. Det er eksklusivt, og det er et stærkt udsagn om identitet, vurderer Lotte Kirkegaard, som også kan spore, at især naturmaterialerne tillægges netop de egenskaber, som bygherrerne gerne vil kendes på: Beton, træ, linoleum. Det sidste vælges også, fordi det kan bruges til wayfinding-koncepter, tilføjer Lotte Kirkegaard.

Modularitet er populært

En af de producenter, som kan genkende den trend er Forbo Flooring, hvor marketingansvarlige Anne-Mette Holm kan pege på flere bevægelser i markedet:

- Modularitet i gulvbelægninger er populært, fordi den modulære opbygning i flise - eller plankeformater er fleksibel og bidrager til flere muligheder for mønsterlægning. Derfor har vi en hel kollektion, bygget på modulære principper med formater som 50 x 50 cm eller 100 x 25 cm. Til opgaver, der kræver fleksibel og rullende udskiftning af et gulv samtidig med, at virksomheden er i normal drift, er flisemontering et godt valg. Samtidig er det nemt at skifte en enkelt flise, hvis uheldet er ude, i stedet for at skulle bryde hele gulvet op i lange baner, argumenterer Anne-Mette Holm.

Ensfarvet

Forbo Flooring er en producent, som er kendt for både farverige og grafiske kollektioner. Så også på farvefronten er der en ny efterspørgsel at spore, om end det går langsomt, siger marketingchefen: Selv om der er rige muligheder for at farvelægge sit gulv, så er det stadig gråtonerne, der frister danskerne mest, erkender Anne-Mette Holm, men tilføjer:

- Vi kan se, at der er stigende efterspørgsel på de ensfarvede kollektioner - i stedet for den traditionelle marmorering. Og når den grå giver et beton-look, så er den faktisk et hit blandt arkitekter!

Det er en trend, som kan observeres både blandt de keramiske producenter af fliser og klinker og i trægulvets verden: Sølv og gråt i et farvespil med inspiration fra beton er hot!

Junckers beretter fx om hele tre nye varianter af trægulvet, alle fremstillet af egetræ og alle med en ’trendy tone af grå som i drivtømmer’, lyder det i en annoncering fra Junckers.

- Det naturlige og nordiske look er populært som aldrig før; nu skal naturen helt ind i hjemmet - det kan ikke blive råt nok, konstaterer Junckers.

Sølv på træet

De toner kan en anden stor producent også synge: Hos norske Boen oplever man lige nu en hidtil uset glæde over sølvfarvede og gråtonede trægulve.

Country manager Jørgen Jensen: - Gulvet er ikke længere den selvfølgelige, neutrale baggrund. Gulvet skal nu matche og passe ind i en kontekst, som kan udgøres af det nye køkken, af en vægfarve eller af en grundliggende farve - og materialeholdning. I det farvekort var gulvet tidligere undtagelsen, fordi man så den flade som en passiv ramme uden karakter. Sådan er det ikke mere, erklærer Jørgen Jensen og konstaterer, at ’god smag mere end nogensinde er blevet et statussymbol’.

Det synes derfor at være en kombination af ny dristighed, opstået som en reaktion på 6-7 års stilstand, og en nyerhvervet indsigt i gulvfladens muligheder, der har fyret op under både produktudvikling og omsætning.

Hos BerryAlloc, der har både laminat - og trægulve på lageret, glæder den danske landechef Michael Gitz sig over rekordomsætning: Armene er helt oppe i jubel; samtidig noterer BerryAlloc mere modige bygherrer, der går efter de brede og de lange plankedesigns og, som på det hastigt voksende laminatmarked ønsker at stå inde for et valg af højeste kvalitet i HPL, High Pressure Laminate.

- Brede planker med et naturligt og råt udtryk, det er der bud efter, lyder det fra Michael Gitz.

Vi må videre!

Endelig får laminat, træ, linoleum og beton følgeskab af producenterne af tekstile gulvbelægninger:

- Ingen tvivl om, at markedet bevæger sig i en positiv retning; det gælder både, når vi ser på omsætningen og, når vi vurderer fremkomsten af nyheder, siger direktør Mads Skak Lindegaard, egetæpper a/s.

Han har lige holdt kick-off seminar i høj stemning for 150 samarbejdspartnere i form af agenter og datterselskaber fra hele verden:

- Vi udvikler både på form, struktur og farver; selv om der stadig er en massiv efterspørgsel efter de fladvævede grå og sorte, så kan vi se, at markedet flytter sig. Nu vil man noget mere, mener Mads Lindegaard. egetæppers svar er kollektioner som Reform, som tilbyder tæppefliser med vekslende luvhøjde og struktur, Epoca Rasp, som er af genbrugsfibre i helt nye strukturer og stærkere farver samt Figura, som arbejder med fliser i otte nye geometrier, lagt i mønstre som et puslespil.

- Jeg tror, de fleste af os har det på samme måde, siger Mads Lindegaard fra ege; nu er vi trætte af at høre mere om den såkaldte krise, som måske viser sig at være mere en ny verdensorden end noget forbigående, som vi først troede, der var tale om. Så nu må vi videre, siger markedet. Det er det, vi reagerer på! 

Foto: Formsprog®: Indretningsløsning i orange farvesætning til gulv og loft.