Hannover i januar er pligtstof for gulvfolk

​​​​​​​Deutsche Messe vil med sin 2020-udgave af Domotex endnu engang bevise, at handels- og kontaktmessen er det rigtige instrument til effektiv global kommunikation

Domotex, den internationale gulvmesse, åbner i Hannover til januar. Det sker med en forventning om over 1400 udstillere, der kan byde velkommen til 100.000 gæster. Af dem kommer 60 pct. fra andre lande end Tyskland. Domotex fører dermed beviset for, at det seriøse, internationale messekoncept, der både er markedsplads og netværkspleje, er mere livskraftigt end nogensinde.

– Domotex kan siges at være gulvfolkets svar på FN, vurderer dansk agent for Deutsche Messe og Domotex i Danmark, Jan Strauss, Strauss & Partners. Han glæder sig over, at arrangøren Deutsche Messe hele tiden fornyer konceptet og dermed udfordrer gulvbranchens vanetænkning. I 2020 er et stort område (hal 8) reserveret temaet ”Atmysphere”, der af Deutsche Messe beskrives som et ”velvære-koncept”.

Netop gulvet er i centrum, når indretningen på Atmysphere udstråler et godt indeklima, behagelige overflader, en dæmpet akustik og en kreativ indramning af aktiviteter. Det er her, unge talenter inden for gulvdesign og -udvikling kan udstille; og det er her, Domotex vil vise resultater fra samarbejdet med centrale indretningsdesignere under overskrifter som NuThinkers, Art & Interaction og Flooring Spaces.

– Deutsche Messe vil med det tiltag endnu engang bevise, at Domotex er det sikre, internationale forum for gulve og alle, der beskæftiger sig med gulvets verden; det er en markedsplads og en børs for faglige nyheder og trends, som seriøse fagfolk ikke kan være foruden, påpeger Jan Strauss.

Salg og netværk

Han støttes i det synspunkt af både mangeårige loyale danske udstillere og af nye. Export manager Ulrich Stenager Heiselberg, Benzon Carpets A/S, kan måle sine erfaringer fra Domotex i årtier. Han er ikke i tvivl:

– Selv om Domotex har ændret sig rigtig meget gennem årene, så er det stadig stedet, hvor fagfolk fra alle lag i gulvets processer mødes; det er her, man kan opdyrke nye markeder og konsolidere eksisterende og her, man oplever alle branchens nyheder samlet på en enkelt adresse. Her er både salg og netværkspleje.

Ulrich Heiselberg glæder sig over, at nye gæster søger den internationale messe i takt med de nye initiativer som Atmysphere – og tidligere Unique Youniverse og @innovations.

– Og de kontakter, der skabes 1:1 på standen i Hannover, er nu engang mere varige end dem, der kommer under et kuffert-besøg med tæppeprøver, konstaterer Ulrich Stenager Heiselberg.

Klimadebatten

Danske Scan Underlay er ny udstiller med debut på Domotex for to år siden.

Her har forretningsudviklingschef Simon Victor Bachman et tilsvarende ønske om at skabe ”awareness” om virksomheden og dens produkter. Scan Underlay kommer til Domotex med mere end en ny kollektion; man kommer med en alternativ metode og en ny tilgang til kendte produkter: trinlydsdugen og gulvunderlaget, fremstillet af kasseret, genvundet autogummi med dokumenteret minimalt CO2 aftryk, som kan fremvises i miljøvaredeklerationen/EPD.

– Domotex er i vores optik den bedst tænkelige ramme til at fortælle den historie, netop i en tid, hvor klimadiskussionen er mere aktuel end nogensinde, lyder vurderingen fra Scan Underlay og Simon Bachman, der har et vågent øje på nye eksportmarkeder.

– Det er i Hannover, de kan åbnes, mener han.

Andre danske udstillere på gulvmessen i Hannover er Tip Top Slibematerialer A/S, Rezas ApS, Woca Danmark A/S, Esbjerg Farve – og Lakfabrik A/S (Faxe) og Alpha Brush A/S.

Domotex 2020 åbner 10. januar og har sidste messedag den 13.

Foto:Hollandske T&G Wood producerer avancerede trægulve og er udstiller på Domotex 2020, herunder også på ”Atmysphere”.