Portræt: Forudsætningen for fugefri succes: Ærlighed og tillid

Det er basale menneskelige egenskaber, der er dna’et i et nyt forretningskoncept i Valby. Neo Coating A/S vil levere teknologisk gulvkompetence på en bund af troværdighed

Neo Coating hedder gulvvirksomheden i Valby, der har valgt det som sit speciale at forsyne danske bygninger med fugefrie gulve af høj kvalitet: Epoxy og polyuretan.

Dem er der jo en del af derude. Så hvorfor lige en til?

Det spørgsmål er det rimeligt at rette til manden, der fik ideen til Neo Coating, nemlig Thomas Kjeldgård. Med en god ballast af viden fra den fugefrie branche så han en niche:

– Fugefrie gulve har udviklet sig til en teknologisk og viden-baseret disciplin, der kræver både spidskompetence og en sikker hånd, når opgaverne vælges, forklarer Thomas Kjeldgård: Hellere sige nej til en sag, hvis den fugefrie løsning ikke er den rigtige til kundens behov!

– Og det gør vi, insisterer lederen af Neo Coating, der i de fleste sager optræder som både rådgiver, leverandør og entreprenør.

– At mestre den bredde kræver en høj etik, erkender Thomas Kjeldgård, som derfor også lægger den allerstørste vægt på den sammensætning af kompetente medarbejdere, der danner holdet bag Neo Coating.

Ud over Thomas Kjeldgård selv i rollen som daglig leder og idémager udgøres ejerkredsen af bestyrelsesformand, cand.polit. Jens Poulsen, der har en mangeårig karriere bag sig som direktør og bestyrelsesmedlem i en række danske virksomheder. Og på de to sidste fjerdedele sidder de yderst erfarne gulvteknikere Christian Jeppesen og Glen McEwen, der har ansvaret for produktionen.

– Efter min mening nogle af de bedste håndværkere, vi har i den fugefri branche i dag, lyder anmeldelsen fra chefen, som er tydeligt stolt af sit ”hold”.

– Ejerskabet på alle planer har gjort, at vi har kunnet opnå et niveau, hvor nogle af de bedste medarbejder i branchen gerne vil være en del af holdet, erklærer lederen af Neo Coating.

Forståelse

– Ja, det handler naturligvis om at udføre og aflevere en god løsning og et godt produkt; men – hånden på hjertet – det burde mange kunne, lyder forslaget udfordrende:

– Det handler om ønsker, forventninger og realistiske muligheder. Vi lytter til kundens ønsker og behov og vejleder ud fra vores ekspertise kunden til det optimale valg ud fra opnåelige mål.

Hvis forholdene peger på en anden løsning end en af de fugefri løsninger, så siger vi det!

Det lyder lidt frelst? Og som noget, der er nemt at sige, men sværere at gøre?

– Vi tror på, at det bedre kan betale sig at sige nej til en opgave, hvis vi ikke kan indfri forventningerne. Vi er ikke presset til at sige ja til en opgave for at få omsætning, hvis ikke opgaven kan udføres som ønsket, understreges det med henvisning til Neo Coatings sunde likviditet og en hensættelsesfond, der tager højde for, at fejl alligevel kan forekomme på trods af al rettidig omhu.

Neo Coating har introduceret sine budskaber om ærlighed og troværdighed i takt med et stærkt stigende marked med et tilsvarende stort antal opgaver. Netop i det marked er det vigtigt at kunne udvælge dem, der skaber optimal værdi for såvel kunde som udførende.

Slotsarkaderne

Sådan en opgave er Neo Coating netop i gang med på taget af parkeringshuset i Hillerøds store shoppingcenter ”Slotsarkaderne”: Her udføres membran og en afsluttende polyurethanbelægning på tagfladens 7.200 kvm.

– Et godt eksempel på en Neo Coating opgave, hvor vi tidligt er med til at definere og specificere løsningen i dialog med både rådgivere og andre udførende, vurderer Neo Coating.

Neo Coating har på kort tid sat pænt store fodspor på centrale dele af det hastigt voksende byggeri.

Det er sket for ikoniske kunder som Novo Nordisk, DSB og Region Hovedstaden og i samarbejde med de største i blandt byggeriets parter som Per Aarsleff, Jakon, Hoffmann og MT Højgaard.

– Det er på den referenceliste, vi kan dokumentere, at vores måde at drive forretning på er den rette kurs, observerer Thomas Kjeldgaard.

Det kan han også roligt gøre, for Neo Coating har åbenlyst fat i noget: Dækningsbidraget steg i 2018-regnskabet til 4,6 mio. fra mio. kr. 1,6 i 2017!

Foto: Thomas Kjeldgård fik ideen til Neo Coating for fire år siden. Nu er virksomheden i markant vækst, da nøglen blev fundet til holdspillet.