Gulvuddannelser på charmeoffensiv

Flere unge skal kende til gulvlæggeruddannelsen, og flere virksomheder skal tage lærlinge – derfor nu charmeoffensiv hos arbejdsgivere og erhvervsskoler

– Vi ved, det virker. Derfor tror jeg på, at vi kan vende billedet.

De optimistiske toner kommer fra Steffen Enstrøm, der er faglærer fra gulvlæggeruddannelsen på Next Uddannelse København. Han skal i de kommende måneder rundt på både skoler og arbejdspladser for at få flere af de unge til at vælge gulvlæggeruddannelsen og sørge for, at virksomhederne også tager deres del af ansvaret i form af lærlingekontrakter. De første kontrakter er allerede underskrevet.

– Formålet er at komme rundt på skolerne og fortælle om uddannelsen som gulvlægger. Jeg ser mit job som at matche virksomhed og lærlinge. De unge drømmer ikke om at blive gulvlægger, de tænker, at de skal være tømrer, for det har de hørt om. De tror ikke, at det er en uddannelse, men at man skal være tømrer for at lægge et gulv, siger Steffen Enstrøm og fortsætter:

– Hver gang to forlader faget, kommer kun én ind i faget. Det går jo ikke på længere sigt. Vi mærker derfor tydeligt, at virksomhederne har brug for arbejdskraft. Og det bliver desværre kun værre de kommende år, siger han.

Interesse for mesterlære

Samme melding kommer fra underviser Jesper Krogh fra Mercantec i Viborg.

– Vi har kun syv på det hold, der skal til svendeprøve nu. Det er det laveste nogensinde, siger Jesper Krogh, der deler Steffen Enstrøms optimisme og tro på, at det kan lykkes at få flere ind i faget.

– Vi har allerede mærket en øget interesse og har 15 på det nye hold, der lige er begyndt. Vi har også mærket en betydelig interesse for at starte direkte i mesterlære. Det er mere attraktivt for dem, der måske ikke lige har lyst til at sidde så meget på skolebænken igen, siger Jesper Krogh.

Han mærker lige som Steffen Enstrøm, at det er i mødet med de unge, at interessen stiger. Sidste år havde skolen stor succes med at tage rundt til andre erhvervsskoler og fortælle om gulvfaget til de unge på grunduddannelsen. Det betød, at der blev indgået næsten 50 pct. flere kontrakter end året før – 45, mod 30 kontrakter i 2014. Derfor vil Jesper Krogh fortsætte strategien og håber på at kunne fastholde succesen.

Et alsidigt fag

Det, skolerne mest er oppe imod, er manglende kendskab. De fleste, der i dag vælger gulvfaget, kender en i faget, enten familie eller venner. Samtidig har mange unge ifølge Steffen Enstrøm et lidt urealistisk billede af, hvad tømrerfaget byder på, når de unge er færdige. Her bliver de overraskede over, hvad gulvfaget kan byde på.

– Når vi får fat i de unge og fortæller dem om uddannelsen, bliver de ofte overraskede over de ting, de kan lave som gulvlæggere. At de både kan lægge trægulve, mønstre i træ og vinyl og møder mange forskellige opgaver. Det er på mange måder mere alsidigt end tømrerens arbejde, siger Steffen Enstrøm.

Årligt uddannes ca. 32 gulvlæggere, men der er brug for dobbelt så mange. Både Jesper Krogh og Steffen Enstrøm mærker tydeligt på virksomhedernes henvendelser, at der er mangel på arbejdskraft. Men virksomhederne er ved at få øjnene op for alvoren og er langt mere positive over for at tage lærlinge end tidligere, fortæller både Jesper Krogh og Steffen Enstrøm.

– Tidligere var der mange, der ikke ville tage lærlinge. Men de mærker jo konsekvenserne af det nu, og det har fået dem til at være langt mere positive over for lærlinge. De kan godt se, at vi er nødt til at gøre noget, og at alle skal tage ansvar. Vi tager i hvert fald vores og fortsætter arbejdet med at finde både lærlinge og lærepladser, siger Steffen Enstrøm.

Foto:Jesper Krogh fra Mercantec mærker en stor interesse fra de unge, når han fortæller om uddannelsen som gulvlægger. Han tror på, at mere information vil skaffe flere lærlinge til faget.