Tysk gulvmesse hylder originaler

Deutsche Messe i Hannover mener, tiden er inde til at fremhæve det enkeltstående og anderledes design i det moderne gulv. Det er 1400 udstillere enige i

Domotex i Hannover er klar med sin 2013 version. Nu skal der stilles skarpt på gulvbelægningernes tilbud om originalitet, kvalitet og design. Det sker under overskriften Flooring Deluxe.

Det siger en talsmand for Domotex-arrangøren, Dr. Jochen Köckler.

- Vi tager konsekvensen af, at gulvbranchens designvirke hvert eneste år sender en strøm af kollektioner på markedet, der præger udvikling og indretningstrends. Den aktivitet skal vi registrere retvisende, noterer Jochen Köckler og peger på messens rolle som en platform, hvor man deler viden og skaffer sig information.

- Snarere end en markedsplads for handel er Domotex i dag en kilde til indsigt i produktudvikling og spirende tendenser samt et afsæt for nye forretningsmuligheder, vel at mærke over hele verden, mener Jochen Köckler.

Deutsche Messe understreger også, at gulvet spiller en enorm rolle i enhver indretning. Konsekvensen af det er, at indkøberne, der gæster messen, vil være på udkig efter det skarpe samtidige design og den ypperste kvalitet.

- Den skal vi derfor præsentere, konkluderer Jochen Köckler.

Det sker bl.a. ved, at Domotex i højere grad vil lægge vægt på koncept og kontekst. I den anledning har Deutsche Messe skabt begrebet ‘concept room’, der beskrives som rum i faste moduler og i et større antal, som tematisk og i kontekst præsenterer de applikerede og monterede gulvløsninger i deres miljø. Den præsentation skal ses i modsætning til den konventionelle form med vareprøver og ophængte tavler, som gæsten bladrer i.

1400 bakker op

- Her får udstillerne derfor en mulighed for at få optimal opmærksomhed omkring deres eksklusive produkter og innovation, vurderer Jochen Köckler, som også meddeler, at udstillerne har bakket op om de nye ideer.

Det har de så meget, at 1400 af dem er registreret til vinterens gulvmesse, som er ret så international. De kommer nemlig fra ikke færre end 60 forskellige nationer, den største diversitet nogen sinde.

- Flere har allerede anmodet om at iscenesætte et helt ‘concept room’, kun med egne produkter, noterer Deutsche Messes bestyrelse. Rummene vil blive placeret i sammenhæng med et centralt torv til forsamling og med et udvalg af lounge-områder med catering-tilbud.

Det bliver den tyske designer Stefan Diez, der skal sætte ord og struktur på de overordnede idéer for Flooring Deluxe. Det er betegnende for hans arbejde med design, at det er præget af en dybtgående indsigt i materialer og de nyeste teknologier.

- De værdier vil komme i arbejde på Flooring Deluxe og Domotex 2013, lyder det fra Deutsche Messe.