Gulvmesse i 3D

Kan man stole på stemningen på den internationale gulvmesse i Hannover, så er krisesnakken forstummet: Fire dage med innovation, handlekraft og højt humør

Domotex 2012, Hannover: På en beskeden stand i hal 9 stod nysgerrige i kø. Hundredvis af messegæster stoppede op ved en væg tapetseret med aldrende kufferter, der lignede Phileas Foggs fra Jorden rundt på 80 dage.

- Hvad skal udrangerede kufferter på en gulvmesse, spurgte vi på stand A57. Her stod Imondi Flooring fra Shanghai.

- Kufferterne er en showstopper, hvad de mange spontane besøg dokumenterer. Men samtidig fortæller de vores historie i et snapshot. Over halvdelen af vores gulve er fremstillet af ældet, genanvendt træ. Vi tror på, at træet har en sjæl, en historie at berette. Gammelt træ er den bedste fortæller, forklarede Imondi, indehaver og direktør, Robin Dell.

Imondi udgjorde dermed et enkelt indslag ud af et stort flertal af 1.371 udstillere, der løftede gulvet op som den store krønikeskriver, indslaget i byggeprojektet der med stor virkning kan sætte en personlig underskrift. Det oplevede 45.000 gæster over fire dage og vel at mærke gæster af den karat, som udstillere gerne byder velkommen.

- De mindre købedygtige turister var der ikke så mange af, noterede flere udstillere, og det betyder kvalificerede diskussioner og den deling af viden, som vi også kommer på messe for.

Customised living er blevet et mantra, som anfører indretningen over hele verden. Dermed har modens tendenser bredt sig til arkitektur og design, der arbejder målrettet på at tilbyde så megen variation, at ingen behøver savne en personlig stil med sit helt eget udtryk. Modens annektering af autenticitet og vidnesbyrd fra en historisk epoke, der var præget af knaphed på ressourcer, fattigdom, hårdt arbejde og den slidte overall som adelsmærke, siver nu også ind i indretningen. Derfor nye gulve af ældet træ, derfor udstyres selv de spritnye belægninger med en fortid, derfor er begreber som romantik, loyalitet, tryghed og lidenskab flyttet ind på gulvet – sammen med bæredygtigheden. Hensynet til miljø og natur fortsætter som et uomgængeligt emne i toppen af enhver dagsorden.

Livstilsprodukt

- Her er det en forudsætning, at innovative produktionsmetoder og designs strømmer fra gulvvirksomheder over hele verden, noterede Deutsche Messes talsmand, Dr. Andreas Gruchow med et godt grundlag for at udtale sig. Udstillerne kom fra 75 lande.

Domotex viser de friske og fremadrettede produkter, der er med til at sikre gulvet en langt større og vigtigere rolle i fremtidens indretningsprojekter; gulvet er blevet til et livsstilsprodukt i sin egen ret på linje med belysning, møbler og inventar.

– Nutidens designkunde har et spektakulært udbud af materialer, farver, strukturer og formater, bemærkede Andreas Gruchow.

Domotex 2012 tematiserede over parket- og laminatindustrien med sit første topmøde nogensinde: Wood Flooring Summit. Også her boltrede inspiration og fantasi sig, og den europæiske laminatindustri konkluderede, at ‘vi tager hjem fra Hannover med en rigdom af nye ideer og indtryk – for ikke at nævne de mange kontakter’, som det lød fra Ludger Schindler, formand for Association of European Producers of Laminate Flooring, EPLF.

Det er det samme potentiale, der trækker alverdens arkitekter til gulvmessen i Hannover. Mens byggeriets rådgivere er notorisk berygtede for at sky påtrængende salgsevents med højrøstede produktpræsentationer, så kommer de til Domotex og messens specialsektion for kontraktmarkedet, Contractworld. Det gør de, fordi Hannover byder på professionelle indslag på et sublimt niveau, også i et år hvor kontraktudgaven alene bestod af en kongres. Til fire dages seminar havde Contractworld trukket navne som Tony Fretton, London, Kai-Uwe Bergmann fra BIG i København og Nabil Gholam fra Libanon. Emnerne renovering og ombygning, arkitektureksport, bygningskultur og klimaforandringernes udfordring for arkitekturen blev behandlet med stor seriøsitet og under massiv deltagelse af hundredvis af arkitekter.

Da dørene til Deutsche Messe igen blev smækket i efter fire dages hektisk aktivitet var dommen enstemmig: – Domotex 2012 blev en massiv og i disse tider uventet succes.