Showroom XL

Messer bør vise dybde, kontekst og kontinuitet. Det mener arkitekter, der efterlyser aktuelle temaer, fulgt af den viden, som hører produkternes historie til

Arkitekter har aldrig været nemme at slæbe igennem tælleapparaterne til selv de største produktmesser rundt i verden. Der kommer et bredt udsnit af markedets øvrige aktører fra producenter over grossister og brancheorganisationer til butiksfolk.

Arkitekter derimod er sjældne som en snestorm i maj. De forekommer – men de er få.

- Messer er på en eller anden måde fremmede for mig, konstaterer en af arkitektfagets ypperste, Tony Fretton, London.

Man skulle tro, at messens kalejdoskopiske og leksikale tilsnit med nyslåede produkter i et mylder som storbyens rush-hour netop ville være druesukker til arkitektens kreative hjerne. Men nej:

– Udbuddet vælter mig omkuld, protesterer Tony Fretton, jeg bliver træt og mister overblikket i den tredje hal.

Med en forelæsning om forandringer i byggeriet og i arkitekturen var den engelske stjernearkitekt ellers en central skikkelse på årets Domotex messe i Hannover og konferencen Contractworld Congress. Her afleverede en snes inviterede arkitekter deres nyeste viden om renovering, bygningskultur, bæredygtighed og arkitektureksport.

- Et symposium af meget høj kvalitet, sagde en af dem, der også forelæste på Domotex-konferencen, arkitekten Kai-Uwe Bergmann fra BIG Bjarke Ingels Group, der selv er i de internationale arkitekters førerfelt.

Men også Kai-Uwe Bergmann undsiger produktudstillingen, hvis produkterne savner sammenhæng med konferencen, og alene viser sig frem på overflade og slutresultat.
- Jeg vil gerne hele vejen rundt om produktet, jeg vil gerne se det i den sammenhæng og samtid, hvori det eksisterer. Jeg vil gerne kende produktets historie og udvikling frem til det, der præsenteres. Og jeg vil gerne vurdere produktets evner i en livscyklus, opremser Kai-Uwe Bergmann.

- Man skal holde sig for øje, at mens gulvet skal skiftes efter 10 år, så har bygningen – forhåbentlig – en levetid på et århundrede. Det er tankevækkende at se gulvet i den kontekst, mener Bergmann og peger på gulvet som et livsstilsprodukt i familie med møbler.

- Vi vil gerne vide alt om gulvet, det er jo f.eks. også et akustisk element? Hvad gør det ved indeklimaet? Hvordan virker det i samspil med de øvrige komponenter i et interiør?

Tekniske data

Tony Fretton bakker op: – Vi er naturligvis optaget af design og dermed gulvets bidrag til indretningen, men de tekniske informationer er fuldt ud lige så vigtige. Vi søger dem ofte på nettet, for det er lige nu vores stærkeste værktøj. Tidligere brugte vi trykte kataloger. Jeg så derfor gerne, at udstillerne blev bedre til at synliggøre de tekniske data.

Og ja, gulvets tekniske, innovative kvaliteter er i stigende grad i arkitekternes bevidsthed, mener også arkitekten Mikkel Westfall, MAA, Aarstiderne Arkitekter. Mikkel Westfall var en nøglefigur i Gulvbranchens kommunikation med arkitekterne, da brancheforeningen i samarbejde med førende producenter for to år siden introducerede konference – og udstillingskonceptet GULV’10 i Messecenter Herning.

– Mens arkitekter historisk har haft for vane først at interesse sig for løsningen, når opgaven forelå, bliver vi i stigende grad nødt til at deltage i en kontinuerlig produktudvikling og forskning indenfor alle materialetyper og holde os skarpt orienteret om gulvets aktuelle status, siger Mikkel Westfall.

Krisens diktat

Årsagen er, at den økonomiske krise har skabt knaphed over det hele, så bygherrerne kræver maksimal værdi for hver investering. Arkitekten er blevet bygherrens garant for ikke bare godt design, men også for den generelle kvalitet i det færdige hus, herunder kvaliteten i materialerne. I den kontekst er kvalitet lig med holdbarhed og nem vedligeholdelse, men det er også med innovative løsninger og et materiale – og formsprog, der som minimum er i takt med tiden, gerne foran.

Det kan, mener Mikkel Westfall, skabe en bevægelse på tegnestuerne i retning af en styrket åbenhed og beredthed overfor alle informationer, herunder dem, der strømmer fra produktmesserne.

- For hvis arkitekternes kunder – boligselskaberne f.eks. – forlanger, at tegnestuerne skal være opdatereret med nyheder fra den seneste produktmesse – så møder de op, lover Mikkel Westfall og fortsætter:

– Det er i dag fuldstændig uomgængeligt, at man som arkitekt afleverer den bedste løsning til sin bygherre, et hus uden fejl og mangler og et hus, der har taget højde for alle eventualiteter, også de uforudsete, noterer Mikkel Westfall.

Showroom XL

Tony Fretton: – Vi bruger stadig oftest ‘den virtuelle messe’ til vores research, dvs. internettet, men jeg kan se et potentiale i messens præsentation som et showroom. Showrooms hos producenter har vi historisk haft stor glæde af.

I den optik kan man fortolke messens natur som en parallel til juvelerdistriktet i New York eller storbyens restaurantgade: Hvis et showroom er godt, må flere være mange gange bedre? Et distrikt af overdækkede haller med showrooms, side om side, hvert individuelt men dog enige om at dyrke gulvet og hvad dertil hører.

Kai-Uwe Bergmann: – Fagmessens styrke er den parametriske sammenligning af mange gulvtyper. Levetid, genanvendelse, vedligehold er nøgleværdier side om side med den æstetik, vi som arkitekter, er naturligt optaget af.

Og endelig Mikkel Westfall: – Mere end endnu en kollektion vil det være interessant at se innovative konstruktioner til det højhusbyggeri, som klodens snart syv milliarder mennesker kalder på eller nye bud på integreret isolering, ventilation og akustik.