Kvalitet i gulvhøjde begynder i øjenhøjde

Hvor ‘rettidig omhu’ efterhånden er blevet et managementbegreb, har man hos Hørning Parket sit eget mantra: Passgenauigkeit. De nærmeste ord på dansk er nøjagtighed og paskram

Hvor ‘rettidig omhu’ efterhånden er blevet et managementbegreb, har man hos Hørning Parket sit eget mantra: Passgenauigkeit. De nærmeste ord på dansk er nøjagtighed og paskram – og hos Hørning Parket gælder det både udvælgelsen af råvarer, produkternes tekniske kvalitet og kundernes oplevelser, lige fra ordreafgivelse til levering. Som administrerende direktør og medejer Peter Mathiasen forklarer:

- Hørning Parket henvender sig til det professionelle marked, hvor vi samarbejder med arkitekter, rådgivere, bygherrer, entreprenører, forhandlerleddet og professionelle gulvlæggere. Det kræver præcision og fokus på alle detaljer. Det er ikke nok at have markedets bredeste sortiment og højeste kvalitet. Leveringssikkerhed, service og opfølgning er mindst lige så vigtigt. Alle faktorer og parametre skal passe sammen. Vi kalder det ‘Passgenauigkeit.’ Sagt med jysk lune og et glimt i øjet.

Mod nye mål

I det hele taget har Hørning Parket fokus på virksomhedens ‘pasform’ i et krævende marked. Der lyttes opmærksomt til kundernes ønsker og udvikles løbende nye produkter.
- Sidste år lancerede vi Hørning Origin Plankegulve på op til 400 mm i bredden og ti meter i længden. Siden købte vi aktiviteterne i Woodfloor i december og ansatte kompetente sælgere herfra både i Danmark og Skandinavien i øvrigt. Det blev bemærket. Kunderne har i det hele taget fået øjnene op for, at vi lever i bedste velgående og tilmed sætter mange nye skibe i søen. Plus at vi værner om vores historie og alt det, som gennem årene har givet Hørning Parket sin unikke markedsposition.

Det kan også aflæses i virksomhedens seneste regnskab, der viste overskud.
- Det er vi vældigt tilfredse med, og vi tror, at 2013 bliver endnu bedre. Vi budgetterer således med en vækst langt over 100 procent, hvilket vist hører til undtagelserne i en klemt byggebranche, fortæller adm. direktør Peter Mathiasen.

Flere varer på hylderne

En del af væksten hentes fra øgede aktiviteter på de skandinaviske markeder. Samtidig udvides sortimentet, så det også omfatter handelsvarer fra udvalgte partnerfabrikker og produkter fra Woodfloor, som Hørning Parket.
- Der er et betydeligt marked for disse produkter, også blandt vores bestående kunder og samarbejdspartnere. Og da vi i forvejen har logistikken, kvalitetsprocedurer og markedspositionen på plads, var det oplagt at tilbyde en bredere produktvifte. Det har vist sig at være en rigtig beslutning, for vi kan konstatere, at det ene ikke udelukker det andet. Tværtimod er der masser af synergi og vækstpotentiale.

Foto: Hørning Parket har referencerne i orden. Her er det kongelogen i Operahuset i København.